Lean

Procesoptimalisatie (Lean) voor overheden en ondernemersopdrachten Lean

– Procesoptimalisatie volgens PPM advies –
Bij het optimaliseren van processen wordt een duidelijk verband gelegd tussen de wensen van de burger en de klant, de visie van het bedrijf, de doelstellingen, het werk en de processen van alle dag. Worden de processen en de werkzaamheden op een efficiënte wijze ingezet en zijn het ook de juiste werkwijzen? En het belangrijkste van alles: zijn de burger en klant tevreden?

PPM advies is gecertificeerd Lean Green Belt expert

Procesoptimalisatie voor overheden en ondernemers
De opgave voor de gemeentelijke organisatie neemt de komende jaren alleen maar toe. Te denken aan het fungeren als loket voor de totale overheid, het steeds complexer worden van de vraagstelling van de klant en dan ook nog eens de besparingen die de gemeentelijke organisatie dient door te voeren. En dan is er ook nog eens de burger, die verandert van een naar middelen vragend persoon, naar een klant die met hoge verwachtingen 24/7 kwalitatieve antwoorden wil krijgen op zijn specifieke vraag. Een grote uitdaging dus.

Ondernemingen staan voor een fixe opgave. De klant verwacht meer en meer van een product een dienst, men is beter geïnformeerd en de concurrentie neemt alleen maar toe. Aan de andere kant staat dat de kosten binnen een bepaalde marge dienen te blijven. Kortom, veel bedrijven voelen een zekere spagaat in de bedrijfsvoering. Dit geldt zowel voor het bedrijfsleven als voor overheidsorganisaties. Ook de burger krijgt straks de mogelijkheid plaats onafhankelijk zijn producten op te vragen dan wel te bestellen. Kijk bijvoorbeeld naar het thuisbezorgen van het paspoort, maar straks ook naar de mogelijkheid om bij een andere gemeente een reisdocument op te vragen.

Het is daarom ook niet zo gek dat Lean Management in de belangstelling staat. Dit komt doordat het implementeren van de Lean methode succes boekt in het gelijktijdig realiseren van belangrijke doelen als klantgerichtheid, integraal werken, kwaliteit, professionaliteit en meer doen met minder geld.

Kernpunten Lean Management:

  • Versterking van dienstverlening door inzet van slimmere werkprocessen en kortere doorlooptijden
  • Meer efficiëntie door elimineren van verspilling en daardoor (flinke) kostenbesparingen
  • Consequent werken aan de oriëntatie op leren en continu verbeteren
  • Versterking van de ontwikkeling van de gezamenlijke professionaliteit en daardoor van de kwaliteit.

Resultaten:

  • Versterking van de dienstverlening; de klantwaardering neemt toe
  • Focus en duidelijkheid voor medewerkers; de medewerkerstevredenheid neemt toe
  • Efficiency van de diverse processen; toenemen van kostenbesparing

Opdracht PPM advies
Lees meer over de opdrachten die PPM advies met de methode van Lean heeft uitgevoerd.

Delen via: